system
زیست‌بوم نوآوری| واکسن آنفلوآنزای ایرانی در راه است
زیست‌بوم نوآوری| واکسن آنفلوآنزای ایرانی در راه است

زیست‌بوم نوآوری| واکسن آنفلوآنزای ایرانی در راه است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 70615
آخرین روزهای پاییز واکسن آنفلوآنزای تولید شده توسط محققان کشور به بار می‌نشیند و روانه بازار می‌شود. قانعی می‌گوید: «پژوهشگران ایرانی موفق شدند با شیوه و روشی نوین واکسن آنفلوآنزای فصلی را تولید کنند. این محصول در روزهای اوج شیوع این بیماری در دسترس مردم قرار می‌گیرد.»

 

 

مرگ سالانه بیش از 600 هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا آماری است که سایت medicinenet اعلام کرده است. بیماری به ظاهر ساده‌ای که در فصول سرد سال بروز می‌کند و تعداد زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند. اما با وجود خطرناک بودن این بیماری و بالا بودن میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن هیچ‌گاه به اندازه کرونا خطرساز نشد.

پاییز و زمستان امسال را سخت‌ترین و نفس‌گیرترین روزهای سال نام گذاشته‌اند. سالی که هم‌زمانی شیوع بیماری کرونا و آنفلوآنزای فصلی می‌تواند دولت‌ها را با چالش جدی برای تامین جان و سلامتی مردم مواجه کند. روزهای سختی که در ابتدای آن هستیم و آمارهای هر روزه ابتلا و فوت ناشی از کرونا هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

سرعت واگیری ویروس کووید 19 به حدی بالا است که در طی 10 ماه جان بیش از یک میلیون انسان را گرفته و تعداد بیشماری از بیماران هم با حالی وخیم روزهای آخر زندگی خود را طی می‌کنند. اما این آمارهای روزانه از بیماری کرونا هیچ‌گاه برای آنفلوآنزای فصلی که چند سالی است گریبان‌گیر دنیا شده است، اعلام نشد.

 

بیماری آنفلوآنزا را بیشتر بشناسیم

بیماری شدید تنفسی است که با سرفه، عطسه، دست‌دادن، روبوسی، دست زدن به سطوح آلوده و تماس دست آلوده با اشیاء و محیط منتقل می‌شود و تب بالای ۳۸ درجه، سر درد، گلودرد و سرفه، احساس خستگی و کوفتگی شدید، آبریزش بینی و چشم و درد عضلات نشانه‌های این بیماری است.

شروع این بیماری معمولا با سرماخوردگی یکی است و تشخیص آن سخت است. اما اگر این بیماری به مرحله حاد خودش برسد با نشانه‌هایی چون تنگی نفس، درد قفسه‌سینه، گیجی، کنفوزیون و استفراغ مفرط همراه باشد.

هرچند دوره معمولی بیماری ۳ تا ۴ روز است اما چون در جریان آنفلوانزا میکروب‌های دیگری به بدن حمله می‌کنند از این‌رو باعث پیدایش عفونت‌های ثانوی به خصوص در دستگاه تنفس هم می‌شود. این بدان معنا است که آنفلوانزا مقاومت بدن را کم می‌کند و آن را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر آماده می‌سازد. به کار بردن ماسک، شستن مکرر دست‌ها، گندزدایی هوای اتاق بیماران و جدا کردن سریع مبتلایان از افراد سالم، تا حدی مانع شیوع آنفلوانزا می‌شود.

امسال شرایط برای ایران کمی سخت‌تر است. کشوری درگیر با شیوع بالای کرونا و آنفلوآنزا که آلودگی‌های شدید هوا هم دست به دستشان داده تا شرایط را برای مردم سخت‌تر کند. روزهای سختی که اگر نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت نکنیم عواقب خطرناکی گریبانمان را خواهد گرفت.

برای خلاصی از بیماری کرونا که فعلا راه مطمئنی وجود ندارد و تا تولید واکسن درمان آن باید صبور باشیم و با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی این روزهای نگران‌کننده را پشت سر بگذاریم. اما در این میان با رعایت برخی نکات، می‌توانیم از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کنیم. بیماری که با تلاشی دانش‌بنیان، واکسن آن هم تولید و به زودی روانه بازار خواهد شد.

این بیماری واگیردار که چند سالی است دنیا را به خود مشغول کرده است با تزریق واکسنی قابل پیشگیری است. واکسنی که تا سال گذشته در بازار با کمبودهای جدی روبرو بود و به دلایل مختلف واردات آن به کشور مختل شده بود. اما این معضل هم به دست جوانان ایرانی در دل زیست‌بوم فناوری و نوآوری حل شد و امسال مردم با واکسن آنفلوآنزای ایرانی نسبت به این بیماری واکسینه می‌شوند.

 

تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی به روشی نوین

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این واکسن تا آذرماه امسال روانه بازار می‌شود. این تولیدات بخشی از نیاز بازار را تامین خواهد کرد. این واکسن بدون نیاز به spf تخم مرغ به تولید می‌رسد. روشی نوین که به دست محققان کشور مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری تنها در اختیار کشور آمریکا بود.

به گفته او، این واکسن برای همه قابل استفاده است و تزریق آن از شهریور تا آبان‌ماه امکانپذیر است. با تولید این واکسن در کشور، سال آینده هیچ مشکلی برای تامین آن نداریم. امسال بعد از رونمایی و افتتاح خط تولید تا یک ماه بعد از این واکسن به بازار خواهد رسید.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: